صنعت وتجارت

چطور مردی اقتصاد دان شویم

صنعت وتجارت

چطور مردی اقتصاد دان شویم

چه کسانی دردنیای اقتصاد موفق هستند

  • ۰
  • ۰

چگونه دروغ را تشخیص دهیم؟

تا به حال برایتان پیش آمده که ناخودآگاه متوجه شوید فردی به شما دروغ می‌گوید؟ انسان به طور غریزی تا حدی قابلیت شناسایی افراد دروغگو را دارد. اما با دانستن برخی نکات علمی می‌توانیم مجهزتر از همیشه و با اعتماد به نفس بیشتری در این باره تصمیم بگیریم و دروغ را تشخیص دهیم.
دروغ را تشخیص دهیم
زندگی در دنیایی که همه در آن راستگو و شفاف هستند بسیار زیباست، اما واقعیت این است که با چنین دنیایی فاصله زیادی داریم. پس به مهارتی نیاز داریم تا بتوانیم دروغ و حقیقت را از هم تشخیص بدهیم. طرف مقابل شما خواه همکارتان باشد، دوستتان، یا یکی از اعضای خانواده‌تان، سه راه اصلی برای تشخیص این که آیا وی دارد به شما دروغ می‌گوید یا خیر وجود دارد:

۱. زبان بدن فرد دروغگو تغییر می‌کند.

تخمین زده می‌شود که حدود ۵۵٪ از تمام ارتباطات ما از طریق زبان بدن ابراز پیدا می‌کند. از نظر زیست‌شناختی ساختار ذهنی ما به گونه‌ایست که قادر به درک زبان بدن هستیم و می‌دانیم برای این که در دام یک دروغگو گیر نیفتیم باید به برخی حرکات و حالات بدنی دقت کنیم:

  •  دروغگوها سریع پلک می‌زنند چون سعی می‌کنند قانع‌کننده رفتار کنند.
  • از تماس چشمی خودداری می‌کنند، حال یا از روی احساس گناه، یا مشغول سر هم کردن داستانی در همان لحظه هستند.
  • شاید انگشتشان را روی دهانشان بگذارند، راهی غیرارادی برای این که بند را به آب ندهند.
  • بدون این که پلک بزنند به شما زل می‌زنند چون به زور می‌خواهند آرامش خود را حفظ کنند.
  • حالت سر خود را سریع تغییر می‌دهند.

 

۲. لحن صدایشان تغییر می‌کند.

تخمین زده می‌شود که حدود ۳۸٪ از ارتباطات ما از طریق لحن، بالا و پایین بودن و بمی یا زیری صدا و سرعت صحبت کردن صورت می‌گیرد. کسانی که دروغ می‌گویند ممکن است با صدای آرام‌تر، سرعت بیش‌تر و با تپق حرف بزنند. شاید هم کمی لکنت بگیرند. همچنین شاید متوجه شوید که طرف بیش از حد اطلاعات می‌دهد، چرا که به شدت تلاش می‌کند صحبت‌هایش متقاعدکننده باشد. ممکن است در صدایش اضطراب و ترس هم احساس کنید. ترکیب زبان بدن و لحن صدا بخش بیش‌تری از ارتباطات انسانی را در خود جای می‌دهد.

۳. انرژی‌ای که از فرد دریافت می‌کنید مثل همیشه نیست.

تخمین زده می‌شود که ۷٪ باقیمانده از ارتباطات از طریق کلام صورت می‌گیرد، یعنی واژه‌ها. البته من به شخصه فکر می‌کنم که این درصد برای کلام زیاد است، زیرا فاکتورهایی وجود دارد که در تحقیقات علمی گنجانده نشده‌اند، مانند شهود و درک حسی. بسیاری از افراد مدعی هستند که دارای قابلیت احساس افکار و عواطف دیگران هستند. اگر شما از این دسته افراد هستید، پس درصد بسیار کمتری برای کلام باقی می‌ماند.

آیا احساسی که نسبت به او دارید احساسی مشابه زمانی دیگر است که کسی به شما دروغ می‌گفته؟ اکنون که در کنارش ایستاده‌اید، دقت کنید که انرژی‌ای که از خود متساطع می‌کند چگونه است و چه احساسی از وی دریافت می‌کنید.

علم به ما می‌گوید که زبان بدن و لحن صدا بخش اصلی ارتباطات انسانی را تشکیل می‌دهد، و تجربه به ما می‌گوید که شهود و درک حسی بخش اصلی بخش دیگر را به خود اختصاص می‌دهد. حال با ترکیب این روش‌ها بهتر می‌توانیم صداقت طرف مقابلمان را تجزیه و تحلیل کنیم.

وقتی کسی به شما دروغ می‌گوید، آیا متوجه نشانه‌هایی در او می‌شوید؟ در بخش «دیدگاه شما» این نشانه‌ها را با ما در میان بگذارید تا به لیستمان اضافه کنیم.

 

 
 
 
  • ۹۸/۰۸/۱۴
  • عباس کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی