صنعت وتجارت

چطور مردی اقتصاد دان شویم

صنعت وتجارت

چطور مردی اقتصاد دان شویم

چه کسانی دردنیای اقتصاد موفق هستند

  • ۰
  • ۰

شرایط اخذ مجوز و تاسیس شرکت حمل و نقل داخلی

اهمیت وجود سیستم های حمل و نقل

پیشرفت سطح زندگی و افزایش جمعیت دو عامل موثر در پیدایش نیازهای بشر است. مساله اساسی اینجاست که در یک محدوده جغرافیایی تمام مواد و منابع مورد نیاز برای رفع خواسته ها و نیازهای افراد وجود ندارد. البته هستند مناطقی که از نظر مواد و منابع و معادن غنی هستند، اما باز هم نمی توان گفت در این مناطق می توان به هر آنچه که انسان ها نیاز دارند دست یافت.

به همین دلیل وجود سیستم های حمل و نقل یکی از اجزای جدایی ناپذیر و ضروری از بخش های مختلف از جمله تولید و رشد هر کشوری است تا با استفاده از آن ها بتوان نسبت به تامین نیازهای منطقه مورد نظر اقدام کرد. باربری و حمل و نقل در تجارت یک کشور نقش اساسی دارد به گونه ای که بدون آن نمی توان تجارت انجام داد.

این سیستم های حمل و نقل باید در کنار افراد متخصص و کاربلدی باشد تا با برنامه ریزی های دقیق و حساب شده بتوانند در عرصه حمل و نقل و تامین نیازها و مواد مورد نیاز، عمل کنند. به همین دلیل شرکت های حمل و نقل داخلی و بین المللی به وجود آمده و گسترش پیدا کردند.

اما برای آن که بتوان به اینگونه شرکت ها اعتماد کرد و با خیال راحت کالا یا مسافر را برای جابجایی به این شرکت ها سپرد، باید یک سری ضوابط و شرایط وجود داشته باشد و نهادها و سازمان هایی بر ایجاد و شکل گیری شرکت های حمل و نقل و کنترل فرایند حمل و نقل توسط این شرکت ها نظارت داشته باشند.

اشخاصی که قصد ثبت شرکت حمل و نقل را دارند، در ابتدا باید تصمیم خود را در خصوص محدوده کاری خود گرفته و مشخص کنند که این ثبت شرکت حمل و نقل در محدوده شهری، بین شهری و یا بین المللی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

ضمانتنامه بانکی و انواع آن

آشنایی با بیمه حمل و نقل

حمل و نقل بین المللی کالا

تعریف شرکت حمل و نقل داخلی

یک شرکت حمل ونقل داخلی، شخصیت حقوقی است که به منظور تصدی عملیات حمل ونقل جاده ای بین شهری کالا در محدوده معین شهرستانی، استانی، سراسری تشکیل شده و از اداره کل استان پروانه فعالیت دریافت می نماید. برای تاسیس اینگونه شرکت ها قوانین و ضوابطی وجود دارد.

تقسیم بندی شرکت های حمل و نقل داخلی

شرکت شهرستانی، شرکت استانی و شرکت سراسری تقسیم بندی شرکت های حمل و نقل داخلی است که محدوده و حوزه فعالیت آن ها را مشخص می کند. شرکت شهرستانی دارای مجوز فعالیت در شهرستان محل تاسیس هسند، شرکت های استانی علاوه بر شهرستان محل تاسیس در استان خود نیز می توانند فعالیت نمایند و شرکت هایی که تحت عنوان سراسری ثبت می شوند، پروانه فعالیت در سراسر کشور را دارند.

پروانه فعالیت مجوزی است که توسط اداره کل استان برای شروع و تداوم فعالیت شرکت هایی که دارای شرایط لازم هستند، برای مدت معین صادر می شود.

مراحل تاسیس و اخذ مجوز برای ایجاد یک شرکت حمل و نقل داخلی

می توان مراحل تاسیس یک شرکت حمل و نقل را اینگونه بیان کرد:

مرحله اول: ارائه درخواست کتبی و مدارک اولیه از سوی متقاضی

در قدم اول باید درخواستی مبنی بر تاسیس یک واحد شرکت حمل و نقل کالا در مکانی معین، همچنین طرح اساسنامه، شرکتنامه و مدارکی مبنی بر معرفی اعضاء هیات مدیره، مدیر عامل و سهامداران و نیز

امضاهای مجاز و مدارک فردی اعضاء به اداره کل حمل و نقل کالای استان ارائه دهد.

مرحله دوم: بررسی درخواست، شرایط و مدارک متقاضی از سوی اداره حمل و نقل کالای استان

مرحله سوم: صدور معرفی نامه جهت دریافت گواهی های عدم اعتیاد و عدم سوء پیشینه و صلاحیت فردی توسط اداره حمل و نقل کالای استان

مرحله چهارم: در این مرحله اداره حمل و نقل استان برگه معرفی نامه ای را برای اداره کل ثبت شرکت ها صادر می کند.

مرحله پنجم: ارائه مدارک ثبتی

مرحله ششم: صدور استعلام های لازم جهت محل فعالیت. در صورت اختصاصی بودن پایانه، اداره حمل و نقل کالای استان، استعلام های لازم را جهت محل فعالیت مذکور صادر می کند.

مرحله هفتم: ارائه پاسخ های لازم از سوی متقاضی در رابطه با استعلام های خواسته شده:

در این مرحله متقاضی پاسخ استعلام های لازم را به اداره حمل و نقل استان ارائه می دهد.

مرحله هشتم: بازدید از محل فعالیت:

نماینده اداره حمل و نقل کالای استان که در برخی استان ها نماینده انجمن صنفی است، از محل فعالیت معرفی شده، تاسیسات، تجهیزات، کامیون های ملکی و تحت پوشش و بغل نویسی آن ها بازدید می نماید و فرم های گزارش مربوطه را تکمیل و امضاء می نماید.

مرحله نهم: ارائه مدارک مربوط به وسائل نقلیه ملکی و تحت پوشش به وسیله متقاضی

کلیه مدارک مربوط به معرفی محل فعالیت یا ایجاد تاسیسات، وسائل نقلیه ملکی و تحت پوشش را به اداره حمل و نقل کالای استان پس از ثبت شرکت، ارائه می دهد.

مرحله دهم: ارائه قرارداد بیمه مسئولیت مدنی و رایانه

در این مرحله باید متقاضی قرارداد بیمه مسئولیت مدنی و همچنین فاکتور خرید رایانه و چاپگر را به اداره حمل و نقل کالای استان ارائه دهد.

مرحله یازدهم: ارسال پرونده تهیه شده به مرکز توسط شرکت حمل و نقل کالای استان

پرونده و کلیه مدارک مربوطه متقاضی،  جهت طرح، بررسی و تایید نهایی در کمیسیون صدور مجوز فعالیت شرکت های حمل ونقل به ستاد مرکزی ارسال می گردد.

مرحله دوازدهم: صدور مجوز فعالیت شرکت حمل و نقل داخلی کالا توسط اداره حمل و نقل استان:

پس از طی کلیه مراحل فوق، مجوز فعالیت شش ماهه برای شرکت حمل و نقل داخلی کالا صادر

می گردد.

(پس از گذشت شش ماه و در صورت احراز شرایط لازم، دارنده مجوز فعالیت می تواند تقاضای صدور پروانه فعالیت شرکت های حمل ونقل بین شهری (داخلی) کالا نماید).

مرحله سیزدهم: آخرین مرحله درخواست کد فعالیت برای شرکت مذکور از دفتر فن آوری اطلاعات و ارتباطات است.

  • ۹۸/۱۱/۰۱
  • عباس کریمی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی