صنعت وتجارت

چطور مردی اقتصاد دان شویم

صنعت وتجارت

چطور مردی اقتصاد دان شویم

چه کسانی دردنیای اقتصاد موفق هستند

  • ۰
  • ۰

مراحل واردات کالا به صورت کلی

واردات چیست؟

در معنای ساده به کالاهایی که در کشور یا کشورهایی ساخته یا فراهم شده و از راه تجاری به یک کشور دیگر وارد می شود، واردات می گویند. این که چرا باید یک کشور کالاهایی را از سایر کشورها وارد کند، بر کسی پوشیده نیست، چرا که تهیه برخی از کالاها برای بعضی کشورها امکان ‌پذیر نبوده و یا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و بهترین کار وارد کردن کالا از کشوری دیگر است.

در مقابل صادرات، واردات قرار می گیرد که به معنای وارد کردن کالاها و خدمات از یک کشور به یک کشور دیگر است.

عمر و سابقه واردات به هزاران سال پیش باز می گردد. بازرگانی و تجارت بین المللی یکی از دیرینه ترین فعالیت هایی است که انسان ها در طی حیات خود انجام می دادند. آن ها به دلیل رفع نیازهای خود ناگزیر به برقراری ارتباط با سایر افراد در اقصی نقاط دنیا بودند.

در ابتدا تاجران با سفرهای طولانی و خطرناک به تجارت می پرداختند، سفرهایی که به شدت ریسک فراوانی را به دنبال داشت. کم کم پیشرفت علم سبب توسعه حمل و نقل بین المللی, راه آهن ها، جاده ها و کشتی های قدرتمند شد و در زمان کوتاه تری مبادلات صورت گرفت. به این ترتیب دسترسی به بازارهای سراسر دنیا راحت شد و واردات و صادرات در دنیا رونق بیشتری به دست آورد.

کالاهای صادراتی و وارداتی به ۳ دسته تقسیم می شوند که در زیر به آن ها اشاره شده است ( این تقسیم بندی بر طبق ماده ۲ از قوانین مقررات صادرات و واردات مصوب ۴/۷/۱۳۷۴ است):

  • کالای مجاز:

صادر و وارد کردن این کالا با رعایت ضوابط بی نیاز از کسب مجوز است.

 

  • کالای مشروط:

صادرات و واردات این کالا نیاز به کسب مجوز دارد، ( مانند واردات دارو که وارد کردن آن باید با اخذ مجوز از وزارت بهداشت و درمان باشد)

 

  •    کالای ممنوع:

صادر و وارد کردن این کالا به موجب شرع و قوانین اسلام ممنوع است. به عبارت دیگر چه خرید و چه فروش یا مصرف آن از لحاظ قانون ممنوع شده است.(مانند مشروبات الکلی)

کالای ممنوع

در بازرگانی خارجی پنج نوع واردات داریم که انواع تقسیم بندی واردات عبارتند از: واردات قطعی، واردات موقت، کالای مرجوعی، ترانزیت داخلی و ترانزیت خارجی.

امروزه در هر کشوری برای صادرات و واردات قوانینی از سوی قانونگذران وضع گردیده است، البته قانون واردات و صادرات در همه کشورها یکسان نیست و هزینه های مربوط در این فرایند نسبت به کشور مورد نظر متفاوت هست.

بیشتر بخوانید:

آموزش مراحل ترخیص کالا از گمرک

حمل و نقل بین المللی

ترانزیت چیست؟ 

 

مراحل واردات کالا

با همه آنچه که برای برای واردات کالا گفته شد، باید خاطر نشان کرد که ورادات کالا مراحلی را شامل می شود که طبق یک فرایند طی می شود. مراحل واردات کالا را می توان با بیانی ساده به این صورت بیان کرد:

۱- اولین مرحله در واردات کالا شناخت فروشنده کالا در کشور مورد نظر است. این که شما به عنوان وارد کننده یک کالا به ایران، تا چه حد نسبت به فروشنده کالایتان شناخت دارید، بسیار مهم است. اگر در این زمینه اطلاعات لازم را دارید که باید گفت شما یک قدم جلو هستید، در غیر این صورت باید در قدم اول نسبت به فروشنده به شناخت لازم برسید. بهتر است اگر تازه وراد تجارت و واردات کالا شده اید یا فروشنده کالا در کشور مورد نظرتان را نمی شناسید، این کار را به شرکت های خبره در این زمینه بسپارید.

مراحل واردات کالا

 

۲- دریافت مشخصات فنی و استعلام قیمت کالا پس از شناسایی تولیدکننده یا فروشنده، مرحله دوم در واردات کالاست.

واردات کالا

 

۳- مرحله سوم در واردات کالا، دریافت نمونه کالا است. بهتر است قبل از ورادات نمونه ای از کالا را حتما دریافت و بررسی کنید.

۴- در قدم چهارم در فرایند واردات باید در مورد نوع، مدل و تعداد کالای وارداتی، که باتوجه به شرایط فروش در بازار داخلی، قیمت تمام شده کالا، میزان تقاضا، زمان فروش کالا و سایر آیتم های دیگر قابل محاسبه است، تصمیم گیری کنید.

۵- دریافت پیش‌فاکتور از فروشنده یا پروفرما

۶- اطلاعات کافی از تعرفه گمرکی و شرایط واردات کالای مورد نظر را به دست آورید.

۷- در مورد هزینه های مرتبط با واردات کالا اطلاعات کافی را به دست آورید. این هزینه ها از ابتدا تا پس از ترخیص جهت محاسبه قیمت تمام شده واقعی کالا و تصمصیم گیری نهایی را شامل می شود و دانستن آن بسیار مهم است.

۸- محاسبه قیمت تمام شده واقعی کالا که این قیمت بر اساس قیمت تمام شده کالا در انبار با احتساب کلیه هزینه های سربار مشمول محاسبه می شود.

۹- دریافت آخرین تخفیفات و توافقات نهایی بر سر قیمت کالا و ترم فروش با فروشنده

 

۱۰- نحوه تأمین بودجه برای واردات کالا را بررسی کرده و تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهید.

۱۱- توافق بین فروشنده و خریدار بر سر شیوه پرداخت مبلغ کالا به فروشنده ( ترم پرداخت)

۱۲- توافق در مورد ترم تحویل یا همان زمان حمل و شیوه حمل کالا

۱۳- در این مرحله نیاز است تا شما از مجوزها و استانداردهای لازم برای واردات اطلاعات دقیق را کسب کرده باشید و جهت اجرای استاندارها با فروشنده به توافق برسید.

۱۴- بررسی و چک کردن اسناد حمل مورد نیاز با فروشنده و دریافت تائیدیه از وی جهت توانایی ارائه اسناد فوق

۱۵- توافق جهت بازرسی کالا

۱۶- استفاده از کارت بازرگانی. اگر کارت بازرگانی دارید، تمامی اسناد شامل پروفرما و سایر اسناد دیگر به نام شما صادر می شود. در صورت نداشتن کارت بازرگانی باید از شرکت های بازرگانی برای واردات کالای مورد نظر خود کمک بگیرید.

۱۷- انجام ثبت سفارش در وزارت بازرگانی. از آن جا که قوانین شناور است و هر لحظه متغیر، بنابراین ممکن است در هر مقطع زمانی قوانین تغییر کرده و وارد کننده مطلع نباشد و به این ترتیب متحمل ضررر شود. پس باید قبل از هر اقدامی ثبت سفارش کالا انجام شود که این کار از بسیاری از مشکلات آتی جلوگیری خواهد نمود.

۱۸- دریافت ایران کد و مجوز اولیه استاندارد در صورت شمول

۱۹- دریافت هر گونه مجوز لازم دیگر جهت واردات قبل از ورود کالا از سازمان‌ ها و نهادهای ذی ‌ربط مثل کانون پرورش فکری کودکان یا وزارت بهداشت و …

۲۰- انجام پیش پرداخت طی توافق قبلی

۲۱- پیگیری و رصد تولید صحیح و به‌ موقع کالا

۲۲- انجام بازرسی قبل از حمل در صورت لزوم

۲۳- بعد از تولید انبوه کالا باید نمونه کالا قبل از حمل دریافت شود.

۲۴- هماهنگی جهت حمل کالا

۲۵- کنترل پیش ‌نویس اسناد حمل

۲۶- پرداخت مبلغ بالانس کالا با ترم توافق شده

۲۷- دریافت اصل اسناد حمل از فروشنده

۲۸- پیگیری رسیدن کالا به گمرکات و دریافت اسناد کشتیرانی و سایر اسناد

۲۹- دریافت اسناد تأمین ارز

۳۰- در صورت لزوم دریافت اسناد بازرسی

۳۱- دریافت مجوزهای لازم از سازمانهای ذی ربط که پس از ورود کالا باید دریافت گردد. برخی مجوزها پس از ورود باید اخذ گردد که باید مراحل اداری آن ها را قبل از ورود انجام داده باشید.

۳۲- ترانزیت کالا به سایر گمرکات در صورت نیاز

۳۳- مدارک و توضیحات کامل به ترخیص‌کار جهت انجام امور ترخیص کالا ارائه شود.

۳۴- پرداخت تعرفه های گمرکی یعنی پرداخت حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه‌های مرتبط با ترخیص کالا

۳۵- پرداخت قبض انبار برای خروج از گمرک

۳۶- صدور قبض انبار بعد از مراحل کامل ترخیص و برگ سبز

۳۷- انجام تعهدات ارزی در صورت وجود و تعهدات مالیاتی و مالیات واردات

۳۸- حمل به شهر و انبار مورد نظر

  • ۹۸/۱۱/۱۱
  • عباس کریمی

نظرات (۱)

  • بهداد فروزش
  • شما فوق العاده هستید 🌹

    -

    ما نماینده برترین برندهای فیلتر آب ، دستگاه تصفیه آب ، تصفیه آب ، تصفیه آب خانگی و فیلتر تصفیه آب هستیم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی