صنعت وتجارت

چطور مردی اقتصاد دان شویم

صنعت وتجارت

چطور مردی اقتصاد دان شویم

چه کسانی دردنیای اقتصاد موفق هستند

  • ۰
  • ۰

  چگونه نام شرکت را انتخاب کنیم

Image result for ‫مرجع ثبت شرکت ها‬‎

انتخاب نام شرکت جزء اولین مقدمات ثبت شرکت و در عین حال یکی از مهمترین مراحل تاسیس شرکت است. نام اشخاص حقوقی عبارتست از واژه یا واژگان با معنی که متقاضیان ثبت اعم از ایرانی یا خارجی برای شناسایی شخصیت حقوقی به مرجع ثبت پیشنهاد می نمایند.
بسیاری از افرادی که مایل به ثبت شرکت هستند، برای انتخاب اسم شرکت خود انرژی و زمان زیادی را صرف می کنند، چرا که انتخاب نام مناسب برای شرکت می تواند تمایز آشکاری بین آن ها و رقبا ایجاد کند.

نظر به اهمیت موضوع، ما در این مقاله به مهم ترین نکات در انتخاب نام شرکت پرداخته ایم.

  • ده نکته کلیدی در انتخاب نام شرکت
1- اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند. به عنوان مثال استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد ، انجمن ، کانون ، تشکل ، بانک ، بهزیست ، بهداشت ، گمرک ، ارشاد ، تبلیغ ، تبلیغات ، فرهنگی هنری ، صندوق قرض الحسنه ، لیزینگ و … در نام شرکت یا موسسه منوط به اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.
2- متقاضی تعیین نام می بایست احدی از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری ( با ارائه وکالتنامه ) باشد.
3- در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.
اسم خاص، آن اسمی است که بر فردی مخصوص و معین دلالت می کند. مانند حسن ، اسفندیار، رستم ، مهرداد
اسم خاص را جمع نمی بندند مگر در مواردی که مقصود از آن مثال یا مانند و نوع باشد. مانند سعدی ها
اسم خاص نکره یا ناشناس نمی شود.
4- دارای سابقه ثبت نباشد.
اسم شرکت نباید قبلاَ توسط شخص دیگری به ثبت رسیده باشد. یعنی اگر قبلاَ شرکتی به نام " گل آور " ثبت شده باشد دیگر کسی نمی تواند شرکتی را با همین نام ثبت کند.
5- کلماتی که در اسم شرکت ها استفاده می شوند باید واژه بیگانه نباشد و فارسی باشد. یعنی نام شرکت در یکی از فرهنگ های دهخدا یا معین به عنوان کلمه ایرانی ذکر شده باشد.
6- جهت تعیین  اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب است.
7- مهلت اعتبار نام تایید شده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می گردند نامحدود است.در صورتیکه نام تایید شده شخص حقوقی در شرف تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نگردد صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار دارد.این مدت برای شرکت های سهامی عام 6 ماه از تشکیل مجمع عمومی موسس می باشد.
8-  لاتین نباشد.
9- کلماتی از قبیل ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و…شرحی بر موضوع فعالیت محسوب می شود و در بررسی نام یا نام های درخواستی به منظور رعایت عدم سابقه و تشابه ،جزئی از نام محسوب نمی شود.
10- نام پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد ذیل قابل تایید نمی باشد:
– نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشد.
– نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
– نام هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.
– نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ متعلق به دولت باشد از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی؛
– استفاده از اسامی مشهوره که باعث فریب افکار عمومی می شود ممنوع می باشد.
– هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد امکان ثبت آن وجود ندارد. تبصره : واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی است که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی باشد.
– از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.
– استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
– چنانچه تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان،ون،ین،ها و یا جمع مکسر)یا حذف آن باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.
– چنانچه نام شخصیت حقوقی به صورت مقید ثبت شده باشد،امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به صورت مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
– واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند پذیرفته نمی شوند.
– اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل نوین،برتر،برترین،نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
– اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی، باید نگارش آن ها به صورت حروفی باشد. تبصره : چنانچه نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد،فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره،قابل ثبت است.
– نام های زیر نباید جزء اسامی مضاف به عناوین شرکت اضافه شود :
ملی ، ایران ، ملت ، کشور ، انتظام ، نظام ، نفت ، پتروشیمی ، دادگستر ، بنیاد ، سازمان ، مرکز ، بهزیست ، بانک ، بسیج ، جهاد ، آسانسور ، آژانس، ایثار ، ایثارگران ، شاهد ، شهید ، آزاده ، جانبازان ، تکنو ، فامیلی ، فیلتر ، نیک ، باور ، میکروبرد ، تست ، استار ، تک ، مدرن ، پیک ، امنیت ، کارواش ، فانتزی ، شهروند ، اقتصاد ، میهن ، جوانان ، ایمان ، دکوراسیون ، هدف ، سپاه ، تکنیک ، دیتا ، تک نو ، تکنولوژی ، اورست ، مونتاژ ، ونوس ، دفتر ، ایتال ، بیو ، کنترل ، متریک ، مترلژی و برای آپارتمان معادل آن = کاشانه – تکنیک و تکنو معادل آن = فن – تکنولوژی معادل آن = فناوری یا فناوران – کلینیک معادل آن = درمانگاه – دکوراسیون معادل آن = آرایه
سیستم معادل آن = چرخه درخواست شود.
یادآوری می گردد که :
– نام های تایید شده، قابل انتقال به غیر نمی باشد.
– نام اشخاص حقوقی ثبت شده با تسلیم صورتجلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود قابل تغییر خواهد بود.
– جهت ثبت شرکت های تعاونی، ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه ای جداگانه درخواست گردد.
– موسسات غیرتجاری و شرکت های تعاونی از پرداخت هزینه تعیین نام معاف می باشند.
– در صورت رد درخواست نام پیشنهادی ، نیازی به پرداخت مجدد مبلغ نمی باشد. البته در صورت سپری شدن زمانی بیش از 3 ماه از تاریخ تایید نام و در صورت عدم ثبت شرکت به دلایل مختلف، و همچنین تغییر نام ، متقاضی می بایست نسبت به واریز مبلغ فوق به شماره حساب مربوطه و ارائه فیش آن اقدام نماید.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره جهت انتخاب نامی نیک ، با ما تماس حاصل فرمایید.
همکاران ما در این مرکز، از طریق مشاوره تخصصی شما را راهنمایی خواهند نمود.
  • ۹۷/۱۱/۲۴
  • عباس کریمی

نظرات (۱)

طولانی بود اما مفید هم بود مرسی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی